خوردن زغال توسط فوتبالیست باعث بیهوش شدن او شد

همه محصولات پزشکی مقرون‌به‌صرفه در میان افرادی که بیماری‌ها و شرایط سلامتی نیاز به درمان دارند بسیار محبوب می‌شوند و زغال فعال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

عدم تجویز پزشک مانع از مصرف این دارو برای سم زدایی نمی شود. زغال چوب فعال در یک سری موارد مفید است اما به اشتباه توسط بسیاری از افراد به عنوان بهترین راه حل ممکن برای هر شرایط مرتبط با آن در نظر گرفته می شود. فقدان شواهد علمی برای استفاده از این روش برای شرایط مختلف باعث می شود زمانی که پزشک آن را تجویز نمی کند، مشکوک شود.

با وجود محبوبیت زغال چوب فعال برای سم زدایی، مصرف بیش از حد آن خطرات خاصی را برای سلامتی به همراه دارد. محققان اثرات مثبت تجویز شده برای این دارو را ثابت نکرده‌اند، اما استفاده از آن احتمالاً منجر به مشکلات سلامتی شدیدتر می‌شود.

به گفته جمپل، تاثیر آن در موارد ناراحتی های گوارشی، درمان پوست، کاهش وزن، کاهش کلسترول به دلیل سم زدایی از بدن نامشخص است و از نظر علمی ثابت نشده است. این شرایط استفاده از زغال چوب فعال را غیرعلمی می کند. تنها چیزی که پزشکان با اطمینان می دانند این است که سموم را از معده خارج می کند. با این حال، این واقعیت برای توجیه استفاده از زغال فعال بدون در نظر گرفتن تأثیر آن بر بیماری ها و شرایط مختلف سلامت کافی نیست.

زغال

علاوه بر عدم قطعیت اثر زغال فعال در سم زدایی بدن، قطعاً خطرات متعددی برای سلامتی بیماران دارد. جمپل بیان می کند که می تواند سایر داروهای لازم برای درمان بیماری های مختلف را بی اثر کند. زغال چوب فعال نه تنها بدن را سم زدایی می کند، بلکه تأثیر منفی بر اثرات سایر داروهای تجویز شده نیز دارد. به همین دلیل است که سازندگان داروهای حاوی زغال فعال توصیه می کنند از مصرف همزمان آنها با سایر داروها خودداری کنند. چنین محصولات غذایی، به عنوان مثال، بستنی سیاه حاوی زغال چوب نیز بر نحوه عملکرد داروهای تجویز شده تأثیر می گذارد.

اثر منفی مخلوط کردن داروها با استفاده از زغال چوب فعال و محصولات حاوی آن نیز توسط اسمیت در مقاله خود توضیح داده شده است. او همچنین ادعا می کند که تداخل در مصرف آن به همراه سایر داروها مانع از کار آنها می شود. بنابراین، سم زدایی مانند زغال فعال مکمل سایر داروهای مصرفی بیمار برای درمان ضروری مشکلات سلامتی موجود نیست.

از آنجایی که جذب مواد معدنی، ویتامین ها و سایر مواد از عوارض جانبی شناخته شده استفاده از زغال فعال برای سم زدایی است، استفاده مکرر از آن حتی برای سلامتی مضر است. داروهایی که حاوی زغال فعال هستند، فواید سایر داروها را از بین می‌برند، زیرا ممکن است با استفاده از آن با هدف سم‌زدایی، از درمان مشکلات سلامتی موجود جلوگیری شود.

نتایج تحقیقات نشان داده است که تنها اثرات مضر زغال فعال برای سم زدایی بدن به اثبات رسیده است. از آنجایی که هیچ مدرک علمی مبنی بر مفید بودن این دارو به عنوان سم زدا در ترکیب با برخی داروها وجود ندارد، این روش باید به عنوان یک رویکرد شبه علمی در نظر گرفته شود که به فرآیند سم زدایی به روش ایمن کمک نمی کند. علاوه بر این که اثرات سایر داروهای مفید تجویز شده توسط پزشکان را مطابق با شرایط سلامت بیمار متوقف می کند، زغال فعال نباید برای سم زدایی استفاده شود.

علیرغم محبوبیت کلی سم زدایی زغال فعال به دلیل در دسترس بودن آن، استفاده روزمره آن بدون تجویز پزشک ممکن است منجر به بدتر شدن مشکلات سلامتی موجود شود. مواد معدنی و ویتامین ها و همچنین داروهایی که برای درمان سایر مشکلات مصرف می شوند را جذب می کند. افزایش محبوبیت زغال فعال به عنوان سم زدا، کار رسانه ها و بازاریابان است، نه یک روش علمی اثبات شده. محققان فقط ثابت کردند که تأثیر منفی آن بر سلامت غالب است، که سم زدایی با کمک زغال فعال را به یک رویکرد غیرعلمی تبدیل می کند.