مربا هویج عطایا موجب افزایش قیمت هویج شد

از آنجایی که هویج 28 تا 90 درصد از بتاکاروتن مصرفی انسان را تامین می کند. تلاش های زیادی برای استفاده از هویج در قالب محصولات با ارزش افزوده خام، پخته یا فرآوری شده آن انجام شده است.

آب هویج غنی شده با آلفا و بتا کاروتن به بخش منظم رژیم غذایی برخی از مردم در سراسر جهان تبدیل شده است که دارای محتوای ویتامین C بالایی هستند.

همزمان با تغییر رنگ هویج، ترکیب مواد مغذی در مربا هویج عطایا در ژرم پلاسم های متنوع به شناسایی ارقامی که رنگ تیره تر معمولاً با ارزش غذایی بالاتر مرتبط است، کمک می کند.

علاوه بر این، اطلاعات در مورد خواص تغذیه ای ژنوتیپ ها برای تکمیل خصوصیات اساسی فنوتیپی و ژنتیکی بسیار مهم است. تاکنون چنین کاری در پاکستان برای تولید محصولات جدید هویج انجام نشده است.

از آنجایی که مواد مغذی مبتنی بر بازار و غذاهای غنی شده با مواد مغذی بسیار گران و دور از دسترس مردم فقیر کشورهای در حال توسعه هستند، این پروژه برای توسعه محصولات هویج به شکل مخلوط آب هویج و پرتقال، آب نبات هویج و مربای هویج طراحی شده است.

میان وعده غذایی قابل قبول برای جوامع فقیر، به ویژه کودکان. این پروژه همچنین محصولات مغذی مفیدی را برای بررسی بیشتر فراهمی زیستی مواد مغذی در مطالعات بالینی ارائه می دهد.

جمع‌آوری و آماده‌سازی نمونه هویج‌های بالغ با رنگ‌های مختلف از نسل برای تعیین پروفایل تغذیه‌ای بر اساس غربالگری فنوتیپی 2 ساله به مؤسسه ارسال شدند.

ریشه های منتخب  ژنوتیپ به طور کامل شسته، بریده شده و در هوا خشک شد تا پودر ریز به دست آید. این ماده پودری بیشتر برای آزمایش آنالیز تقریبی ، آنالیز رنگ ریشه و کاروتن استفاده شد.

تعیین مجموع جامدات محلول کل جامدات محلول از طریق رفرکتومتر دستی با جبران دمای خودکار تعیین شد و مقادیر به صورت درجه بریکس بیان شد.